A kiégés jelei szülőként.

Kimerültség

Sokunknál jön el az a pillanat, hogy úgy érezzük nem bírjuk tovább. Azt érezzük, hogy nem vagyunk jó szülők de a kötelesség visz minket előre és próbáljuk továbbra is leküzdeni az akadályokat. Ilyen helyzetekben a szervezetünk túlélési módba vált át.

8 jel arra, hogy te is túlélési módban lévő szülő vagy:

#1. Állandóan stresszes vagy.

Mindannyiunkkal előfordul, hogy stresszelünk és ez bizonyos fokon normális is hiszen rengeteg új inger ér minket és van is okunk aggódásra bőven. Akkor van baj, ha a stressz foka olyan szintet ér el, ami már akadályozza a tisztánlátást és a megfelelő döntések meghozatalát. Ebben az esetben már beszélhetünk arról, hogy a szervezetünk már túlélési módba kapcsolt.

#2. Állandóan pattanásig feszülnek az idegeid.

Ha azon kapod magad, hogy folyamatosan pattanásig feszülnek az idegeid és a legkisebb dolog is egy robbanást vált ki belőled, akkor szinte biztos, hogy te már túlélési módban lévő szülő vagy.

Kimerültség

#3. Minden sürgősnek tűnik.

Ha már minden teendő nagyon fontosnak érződik és nehezen állítasz fontossági sorrendet, esetleg minden apróság is már hatalmas leküzdhetetlen akadálynak tűnik, akkor szinte biztos, hogy már túlélési módban vagy.

#4. Az apátia érzése azaz már semmi sem számít.

Az apátia azt jelenti, hogy tehetetlennek érzed magad, vagy egyszerűen nem törődsz azokkal a dolgokkal, amelyek korábban érdekeltek. Korábban érdekeltek volna, ha a gyerekeid a kanapén ugrálnak. És most azt gondolkodsz, hogy „mindegy, nem éri meg a csatát”. Vagy nem igazán érdekel, hogy mit esznek a gyerekeid, vagy azok a dolgok, amik régen igazán érdekeltek, nem érdekelnek többé… Ez azt jelentheti, hogy túlélési módban lévő szülővé váltál.

#5. Nem érdekelnek többé az alapvető szükségleteid.

Egy másik igazán komoly jel, hogy túlélési módban vagy, az, amikor nem törődsz saját alapvető szükségleteiddel, akár zuhanyozol, eszel vagy öltözöl. … Túl nehéz, vagy nem érdekel eléggé.

#6. Tele vagy negatív gondolatokkal.

A negatív gondolatok kavarogni kezdenek a fejedben… Kezded rosszul érezni magad, mert nem igazán vigyázol magadra fizikailag, de mentálisan sem. És azon kezdesz gondolkodni, hogyan… rossz szülő vagy, kudarcot vallsz, senki sem ért téged mindenki más jobban neveli a gyermekét, mint te nem tudsz mindent megtenni… A negatív gondolatok negatív örvényébe kerülsz.

#7. Elszigeteltnek érzed magad.

Olyan, mintha egyedül lennél ezen a világon. És olyan vagy, mint… – Hé, mindenki, itt vagyok, és nagyon szenvedek.

De senki sem látja igazán ezt a belső küzdelmet és szenvedést.

#8. Bosszúsnak érzed magadat.

Akkor kezded bosszúsnak érezni magadat amikor úgy érzed senki sem ért meg. Úgy érzed te vagy az egyetlen, aki mindent megtesz. Úgy tűnik, senki más nem küzd és hogy még gyerekeid is ellened vannak, és hiányzik a régi életed…Ez sajnos egy újabb biztos jel arra, hogy túlélési módban lehetsz.

De… Ha most nem ezeket a jeleket érzed, ez nem jelenti azt, hogy nem vagy túlélési módban. Még akkor is, ha csak egy maroknyi van meg ezek közül a tünetek közül, az annak a jele lehet, hogy túlélési módban vagy és segítségre van szükséged ahhoz, hogy kilépj belőle. Mindannyian egyének vagyunk, és a jelek, amelyeket mutatunk, nem biztos, hogy azonosak. Jó ötlet elkezdeni gondoskodni magadról, mielőtt kiégnél!

Néhány tényleges kézzelfogható dolog, amelyeket ma megtehetsz, hogy kivond magad a túlélési módból. Mit tehetsz, ha túlélési módban vagy?

#1. Egyszerűsíteni … egyszerűsíteni … egyszerűsíteni

Egyszerűsíts mindent! Nézd át a naptáradat, és vedd ki azokat a dolgokat, amelyek nem nagyon számítanak és tartsd meg azokat, amik valóban fontosak. Egyszerűsítsd az étkezést. Kevesebb házimunka. Kevesebb feladat. Rendelhetsz élelmiszereket online ezen a héten, mert úgy tűnik, nem tudsz kijutni a házból, hogy odaérj. Gondolj át mindent, hogy hol van lehetőséged az egyszerűsítésre.

#2. Csökkentsd elvárásaidat.

Csökkentsd a saját magad iránti elvárásaid, különösen akkor, ha túlélési módban vagy. Ne várd azt magadtól hogy mindent meg tudsz valósítani abból amit akkor tudnál ha éppen kirobbanó formában lennél. Képzeld el, hogy megnézed a teendők listáját, és ott van 15 dolog, amit el szeretnél végezni, és csak hármat tudsz megvalósítani, ezt biztosan kudarcnak fogod érezni. Ehelyett csak válassz ki két vagy három dolgot, amelyeket el szeretnél végezni és ha elkészülsz velük akkor sikeresnek fogod érezni a napod. Csökkentsd az elvárásaid és néha kegyelmezz meg magadnak. Jobb lesz hidd el 🙂

#3. Alkalmazz mantrákat.

Keress néhány jó mantrát, beszélj önmagaddal, és kezdj el használni pozitív gondolatokat, hogy segítsen kihúzni magad ebből a negativitásból. Válassz néhány hasonlót…. Képes vagyok. Meg tudom csinálni. Nem kudarc az életem.

A lényeg az, hogy bizonyítanod kell magadnak, hogy elhidd. Keress konkrét módszereket, amelyekkel sikeres lehetsz. Ismerd fel gyermekeid nagyszerű dolgait, és legyen ez egy elismerés azért, hogy jól nevelted őket. Lásd, hogy képes vagy nehéz dolgokra, ha visszatekintesz a küzdelmeidre, és arra, hogyan élted meg azokat. Találj egy dolgot, amiért hálás lehetsz, és nézd meg, hogy milyen szerepet játszottál ebben … bármi is legyen az!

Ezeknek a pozitív gondolatoknak a felhasználása segít eltávolodni a túlélési mód negatív energiájától.

#4. Kérj segítséget és fogadd is el azt.

Pontosan tudom, hogy ez nehéz feladat. Úgy gondolod, hogy erős, független ember vagy, nincs szükséged segítségre. Mindent meg tudsz csinálni magad! De az igazság az, hogy néha szükséged van segítségre. Meg kell tanulnod, hogyan segítséget kérni, és azt mondani: „Hé, itt küzdök, valaki segítsen nekem, kérem.” TANÁCS: Amikor segítséget kérsz, valójában megerősíti a köteléket közted és a személy között akitől a segítséget kérted.

#5. Keresd meg a jót.

Találd meg azt amiért hálás lehetsz minden nap!

Amikor ebben a negatív spirálban vagy, olyan, mintha negatív szemüveget vennél fel, amellyel csak a rossz dolgokat láthatod az életedben. Olyan könnyű látni minden rossz dolgot, és azt, hogy hogyan bukunk el. Ha megtalálod azt amiért hálás lehetsz, és keresed azt hogy a dolgok miként alakulhatnak jól, az segít a negatív szemüveg pozitívabb szemüveggel való helyettesítésében. Tehát minden nap találj meg pár dolgot, amelyek örömet okoznak neked, amiért hálás vagy, legyen az a tető a fejed felett vagy a hűtőben lévő étel.

#6. Legyél rendben, vigyázz magadra.

Jó dolog, ha időt szakítasz arra, amit meg kell tenned ahhoz, hogy boldogabb, jobb ember lehess. Tehát amikor úgy döntesz, hogy elfogadod azt, hogy magadért is tenned kell, akkor azt is választod, hogy boldogabb és jobb szülő is leszel a gyerekeid számára. Lehet, hogy nehéz ebben a pillanatban, érezhetsz esetleg bűntudatot, de amikor azt mondod, hogy ezt kell tennem, hogy hosszú távon jobban legyek a gyerekeimért, akkor ez segít csökkenteni a bűntudatot is. Amikor túlélési módban vagy, nem lehetsz a legjobb szülő, mert pattanásig feszült vagy tele indulatokkal. Túlélési módban mindenre indulattal reagálsz. Tehát amikor kilépünk a túlélési módból, akkor ténylegesen használhatjuk azokat a szülői ösztönöket, amelyekkel rendelkezünk… ahelyett, hogy csak indulatból reagálnánk.

Sok sikert mindenkinek 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük